Honda Civic Type R i Warszawa nocą

Test Civica Type R należałoby przeprowadzić w jego naturalnym środowisku, czyli na torze wyścigowym. Nie musiałbym się wówczas przejmować ograniczeniami prędkości i innymi uczestnikami ruchu drogowego. Z wielu przyczyn nie było to jednak możliwe.

Postanowiłem nie męczyć siebie i 320-konnej Hondy warszawskimi korkami, więc z garażu wyjeżdżałem jedynie pod osłoną nocy.

Warszawa

Japoński hot hatch na północnej pętli toru Nürburgring wykręcił rekordowy czas wśród samochodów z przednim napędem. Suche liczby nie pozwalają uświadomić sobie jak jest szybki, więc najlepiej przedstawić je w porównaniu. Według prób czasowych przeprowadzanych na Ringu przez niemiecki magazyn Sport Auto, Type R pokonał wielu znacznie mocniejszych przeciwników. Wśród nich znalazła się na przykład pierwsza generacja Audi R8, Pagani Zonda S, Mercedes SLS AMG, czy Lamborghini Gallardo Superleggera. Ranga aut, z którymi rozprawił się Civic mówi sama za siebie.

Honda Civic Type R

Na tle swoich rywali Civic Type R wyróżnia się ostentacyjnym wyglądem, który można kochać, albo nienawidzić.

Miałem okazję jeździć wieloma podrasowanymi, przednionapędowymi hatchbackami. Za kierownicą żadnego z nich nie czułem tak zdecydowanego, sportowego charakteru. Konkurenci Hondy są według mnie lepiej przystosowani do zastosowań dnia powszedniego. Japoński wojownik w trybie jazdy R przekazuje w dłonie kierowcy ostrą, samurajską katanę. Operowanie nią zapewnia mnóstwo emocji, ale wymaga przy tym wprawy i opanowania, bo nietrudno zrobić sobie krzywdę. Jeśli prowadzący da się ponieść i przesadzi z prędkością wchodząc w zakręt, sytuacji nie uratują nawet skuteczne hamulce, szpera, czy liczne systemy bezpieczeństwa dostępne na pokładzie.

Honda Civic Type R

Wbrew powszechnym opiniom o źle funkcjonujących skrzyniach biegów w najmocniejszych Civicach, w czasie mojego testu przekładnia nie dawała żadnych niepokojących sygnałów. Udostępniony mi egzemplarz miał ponad dziesięć tysięcy kilometrów przebiegu i zapewne nie miał łatwego życia w parku prasowym. Być może wysprzęglik został termicznie zabezpieczony, a może skrzynia była już wymieniona na nową? Nie chcę snuć domysłów w tej kwestii, ale w aucie niestety nie wszystko działało bez zarzutu. W standardowym wyposażeniu mocnej Hondy znajduje się genialne udogodnienie w postaci automatycznego międzygazu, czyli przegazówki podczas zmiany biegów. Nie było mi dane przekonać się o zaletach tej funkcji, bo z niewiadomych względów nie mogłem jej aktywować.

Honda Civic Type R

Istota sportowych hatchbacków polega na połączeniu świetnych osiągów z wygodą codziennego użytkowania. Teoretycznie Type R nadaje się do tej funkcji, bo ma niezłe wyposażenie, spory bagażnik, czy adaptacyjne zawieszenie. Honda kosztuje jednak niemało, a zapas mocy jest tak olbrzymi, że kupowanie jej jedynie z myślą o dojazdach do pracy mija się z celem.

Ten samochód został stworzony do osiągania świetnych czasów na torach wyścigowych, więc tylko tam jego właściciel będzie mógł w pełni docenić prace japońskich inżynierów.

Dodaj komentarz