Rewolucyjny system antypoślizgowy dedykowany motocyklom

Zdarzenia drogowe z udziałem motocyklistów są często tragiczne w skutkach, tymczasem nowe jednoślady mają coraz lepsze osiągi. W trosce o bezpieczeństwo kierujących producenci montują elektroniczne systemy wspomagające, jak ABS czy kontrola trakcji, a także konstruują zaawansowane układy zawieszenia. Nad rozwojem technologii pomagających motocyklistom pracuje także firma Bosch. Ich najnowszy system, który wciąż jest w fazie testów, ma za zadanie neutralizowanie skutków poślizgu motocykla w zakręcie.

W czasie jazdy komputer na bieżąco monitoruje dane dotyczące prędkości, aktualnych przeciążeń i kątów pochylenia maszyny. Gdy wykryje poślizg w zakręcie, wówczas w ułamku sekundy aktywuje odpowiedni ster strumieniowy, umieszczony po przeciwnej stronie pochylonej w zakręcie maszyny. Pędnik ma za zdanie wygenerować siłę dociskającą koła do nawierzchni, by pomóc motocykliście w odzyskaniu przyczepności i równowagi. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że układ nie wyprostowuje motocykla – przeciwnie, dociska tę stronę jednośladu, na którą jest w danej sytuacji „położony”.

Systemu antypoślizgowego Boscha będzie można użyć tylko raz, podobnie jak poduszek powietrznych w samochodach – po każdej ingerencji konieczna będzie wymiana aparatury. Firma nie podała kosztów instalacji tego typu urządzenia, ale jeśli system skutecznie będzie spełniał swoją funkcję, to może nie tylko przyczynić się do oszczędności związanych z naprawą motocykla, ale przede wszystkim zwiększy szanse motocyklisty na wyjście z opresji bez uszczerbku na zdrowiu. Zasada działania systemu wytłumaczona jest na poniższym filmie.

Dodaj komentarz