Przegląd klasyków przed letnią aukcją Ardor Auctions

Polski rynek klasycznej motoryzacji ma olbrzymi potencjał i cechuje się dynamicznym tempem rozwoju. Ardor Auctions to jedyny funkcjonujący na naszym rynku dom aukcyjny zajmujący się samochodami klasycznymi i zabytkowymi. Łączy osoby sprzedające oldtimery z pasjonatami motoryzacji, którzy marzą o posiadaniu własnego klasyka. Ardor powstał w 2014 roku i do tej pory zorganizował osiem aukcji. Najdroższym sprzedanym autem okazał się Jaguar E-Type, który w ubiegłym roku został wylicytowany za 437 tysięcy złotych. Na zbliżającej się aukcji wartość ta może zostać przewyższona za sprawą dwóch wyjątkowych modeli – Mercedesa 190SL oraz Porsche 356C.

190-tka to roadster produkowany przez Mercedesa od 1955 roku, którego nazwa pochodziła od pojemności silnika, która wynosiła 1,9 litra. Czterocylindrowa, rzędowa jednostka rozwijała 105 KM. W 1963 roku 190 SL o oznaczeniu W121 BII został zastąpiony przez równie legendarną Pagodę, czyli W113. Oferowany przez Ardor egzemplarz pochodzi z 1958 roku i przeszedł drobiazgową renowację, podczas której samochód przywrócono do oryginalnego stanu. Model 190SL to jedno z najbardziej pożądanych aut na europejskim rynku kolekcjonerskim.

Niemniej ciekawym samochodem jest Porsche 356C wyprodukowane w 1965 roku jako jeden z łącznej liczby 17 tysięcy egzemplarzy. Klasyczne linie karoserii to przykład ponadczasowego designu i legendy marki ze Stuttgartu. Model 356 był to pierwszym produkowanym przez Porsche, a ten egzemplarz pochodzi z ostatniego roku produkcji. Proces odbudowy do stanu zgodnego z fabryczną specyfikacją pochłonął trzy lata. Bokser o czterech cylindrach i pojemności 1,6 litra umieszczony jest z tyłu i przekazuje moc 75 koni na tylną oś za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów. Odrestaurowane auto nie zostało jeszcze zarejestrowane, a zatem możemy mówić tu o „zerowym” przebiegu. Dostojny Mercedes i piękne Porsche nie były jednak jedynymi obiektami moich westchnień tego dnia.

O tej porze roku najbardziej cenione są kabriolety, dlatego stanowią one istotną część listy obiektów aukcyjnych. Lato to dobry czas, aby nabyć odrestaurowanego klasyka z otwieranym dachem, by cieszyć się bezproblemową jazdą z wiatrem we włosach w ciepłe weekendy. W ofercie znajdzie się wiele atrakcyjnych aut, spośród których część możecie zobaczyć na poniższych fotografiach.

Fiat 500L 1971
Cena wywoławcza: 22 000 zł
Estymowana: 28 000-35 000 zł

Jaguar E-Type 1970
Cena wywoławcza: 160 000 zł
Estymowana: 200 000-240 000 zł

Mercedes 190SL 1958
Cena wywoławcza: 400 000 zł
Estymowana: 450 000-600 000 zł

Porsche 356C 1965
Cena wywoławcza: 330 000 zł
Estymowana: 400 000-550 000 zł

Ford Mustang 1965
Cena wywoławcza: 65 000 zł
Estymowana: 80 000-100 000 zł

Volvo P1800 1962
Cena wywoławcza: 80 000 zł
Estymowana: 110 000-140 000 zł

W drodze licytacji będzie można również wejść w posiadanie trzech modeli brytyjskiej firmy MG – MGB z 1973, MGA z 1959 i TD z 1951 roku, Jaguara XJ z 1982, Citroena DS z 1973, Porsche 911 964 Cabrio z 1996, Mercedesa 230SL z 1965 roku i Chevroleta Corvette C4 Cabrio lub Lancii Delty Integrale. Aukcja odbędzie się 16 czerwca w siedzibie Desa Unicum na ulicy Pięknej w Warszawie.

W ramach specjalnego pokazu przed tegoroczną letnią aukcją miałem okazję podziwiać auta, które wkrótce zostaną wylicytowane, a także przeżyć wyjątkową przygodę – przejechać się Jaguarem XK150S z 1959 roku. Pan Michał Prząda zza kierownicy tego wyjątkowego auta opowiadał mi o klasycznej motoryzacji i działalności domu Ardor Auctions. Przemierzając ulice Warszawy chłonąłem zabytkową, brytyjską motoryzację, będąc pod olbrzymim wrażeniem osiągów tego prawie sześćdziesięcioletniego Jaguara. Bądź co bądź, czas przyspieszenia do setki i prędkość maksymalna nie odstają drastycznie choćby od współczesnych hot hatchy.

Dodaj komentarz